Wedstrijdverslagen en wat leden vertellen

fascinatie

Als Amsterdammer – geboren in Amsterdam in 1936 – ging ik zo nu en dan met vrienden op mijn 25ste naar restaurant de Kroon op het Rembrandtplein in Amsterdam alwaar een grote biljartzaal was met wel 20 biljart-tafels.
Ons spel stelde niet veel voor en bij een carambole konden wij onze blijdschap niet onderdrukken. We hadden spelplezier in optima forma. Bier werd bijna niet gedronken daar onze financiële situatie niet zo rooskleurig was. Nou ja, een pilsje kon er wel af. En soms twee. En daar bleef het ook bij.

Ik kon niet bevroeden dat ik -53 jaar later – dit spel enthousiast zou spelen in een West-Fries dorp genaamd Zwaag in een biljartzaal achter café – restaurant de Witte Valk.
Als Amsterdammer waren we destijds -en misschien nu nog- zo arrogant om alles wat buiten Amsterdam woonde een boer te noemen. Wanneer we een voetbalwedstrijd speelden tegen b.v. Hollandia, Always Forward zeiden we altijd “we gaan naar de boeren”.
Nu weet ik beter na 20 jaar in Hoorn resp. Blokker te wonen. Wonen aldaar of elders in
Noord-Holland heeft en geeft een toegevoegde waarde aan je leven.
In Noord-Holland wordt veel gebiljart en het niveau is vrij hoog. Er wordt gespeeld in cafés en zalen zoals NHD in Zwaag. Een geweldige club en biljartlocatie. En gratis parkeren.

Bij NHD heb ik de biljartbeschaving leren kennen zoals horologe af, zitten wanneer je niet aan de beurt bent, rustig stoten, na afloop ballen met doekje schoonmaken en biljartlaken aanvegen. Dit zijn enige rituelen van deze mooie sport vol van normen en waarden.

Zaterdag 3 september j.l. was ik schrijver in de finale driebanden dat werd gehouden op onze club. Ook moest het scorebord worden bijgehouden. Niets bijzonders zult u zeggen maar je moet wel op je qui vive blijven en niet naar een andere tafel kijken waar een schitterende carambole wordt gemaakt. Gelukkig is dan altijd nog de onberispelijk gekleedde en gediplomeerde arbiter met gillette en badge met 1, 2 of 3 sterren aanwezig. Het lijkt de champions-league voetbal wel met al die sterren. 1 ster is club arbiter, 2 sterren gewestelijk arbiter en 3 sterren landelijk arbiter.
Vergist u niet in het arbiter zijn. Mis is mis zou je zeggen maar er komen toch nog veel aspecten voor die niet onderschat moeten worden.

Bij binnenkomst leek het net een dure party daar spelers en arbiters en ook de schrijvers in smoking zonder jasje waren gekleed. Echter ik was hierop voorbereid en was als zodanig gekleed. Echter zonder butterfly. Had wel spijt daarvan.
In de zaal was een geroezemoes zoals betaamd bij biljarten. Diverse caramboles via driebanden werden door de toeschouwers gewaardeerd.
Al met al was bij deze finale de bekende biljartsfeer in ruime mate aanwezig.

Door de fascinatie heb ik mij opgegeven voor de cursus arbiter die je in zes lessen klaarstoomt voor arbiter. Ik hoop deze cursus met success af te ronden.

Raak het krijtje niet zoek.

Herman van Keimpema.