Wedstrijdverslagen en wat leden vertellen

Competitie voor het Gewest: C2-halve Finale Afdeling Noord op 26 mei 2018 in Sassenheim

Op 5 april heeft Thea de Weert ons team N.H.D. 11, bestaande uit Simon Neuvel, te maken caramboles 80, Kenneth Schiphorst 75 caramboles en Peter Ramkema 60 caramboles, aangemeld als district winnaar bij de KNBB, voor de competitie Gewest: C2 – ½ finale afdeling Noord. Wij werden hier voor dus uitgenodigd om op 26 mei te komen naar Sassenheim. Hier moesten wij knokken om de ploegen “Onder Ons ’67 Bakker Assurantiën” – “W.B.C. 1” en ”De Diamonds 4” te verslaan Ik zou rijden en om 09.15 uur waren we als eerste ploeg al aanwezig. Om 10.00 uur zouden de wedstrijden aanvangen. We moesten wachten tot na 10.30 uur voordat de wedstrijden eindelijk begonnen. Wij gingen ,natuurlijk als winnaars van het district, met veel enthousiasme van start. Totdat we onze eerste partijen tegen “De Diamonds 4” hadden gespeeld en tot de ontdekking kwamen dat alleen Peter zijn wedstrijd had gewonnen. Kenneth had verloren met 61 punten voor en 70 tegen en ik verloor ook met 61 voor en 80 punten tegen. We waren natuurlijk niet erg blij dat we het niet verder hadden geschopt dan 1 punt in 3 wedstrijden, maar ja de dag was nog niet afgelopen. We begonnen weer met frisse moed tegen ons tweede team “Onder Ons ’67 Bakker Assuranties”. Hier wist ik een gelijk spel te behalen . Kenneth haalde zijn gram na het verlies van de eerste ronde en werd winnaar. Ook Peter werd weer winnaar. Hij had vooraf al gezegd als het uitkomt zal ik jullie een lesje geven in biljarten en dat heeft hij dus gedaan. Kenneth en ik hebben zijn goede en wijze woorden goed onthouden, want in de laatste partijen tegen “W.B.C.1”, hebben we alle drie gewonnen. Voor de uitslagen bekend waren, waren de teams van ”Onder Ons ’67 Bakker Assurantiën” en het team “W.B.C.1” reeds vertrokken. Zij waren al in de veronderstelling dat zij uitgesloten waren voor de finale. Jammer voor iedereen want nu was de zaal bijna leeg. Rond 16.30 uur werd ons door de wedstrijdleiding een uitslag verteld. Wij werden door hen als winnaars gefeliciteerd. Dat wij als 1ste waren geëindigd in deze halve finale, had geen van ons drieën vermoedt en we waren er wel blij mee. Zo eindigde na een nacht van weinig slapen, de dag nog met 3 gelukkige winnaars om zondag 27 mei naar Haarlem de finale te spelen en een ervaring rijker.

De finale van het Gewest C2 afdeling Noord gehouden op 27 mei 2018 in Haarlem. Zondag moesten we om 11.00 aanwezig zijn dus we konden een uurtje langer slapen. Om half elf waren we aanwezig en werden welkom geheten onder het genot van koffie en thee. Langzamerhand kwamen ook de andere teams binnen en om 11.00 uur begonnen de wedstrijden. Ik moest als eerste beginnen tegen Ada van team “De Diamonds 4”. Dit team had net zo als wij gisteren ook de finale behaald. Waar ik gister onderuit ging doordat zij met een serie van 41 punten een rijkelijke voorsprong had genomen en ik in deze partij niet meer punten scoorde dan 61, heb ik haar deze keer kunnen verslaan. Het duurde nogal lang, waarschijnlijk waren we beide iets onrustig, want we hadden 34 beurten nodig voor ik kon zeggen, hè hè eindelijk, ik heb 2 punten binnen. Ook Kenneth en Peter konden hun partij winnend afsluiten. Het volgende team was “Club 70 2”. Weer nieuwe spelers en nieuwe kansen. Voor mij waren de winst kansen gauw weggevaagd, want na 22 beurten was mijn partij verloren. Peter daar tegen speelde een steen goede wedstrijd en won in 15 beurten zijn partij met een gemiddelde van 4. Ook Kenneth kwam lachend als winnaar van het biljart. Het laatste team waar we tegen moesten spelen was het team “B.V.K. 1”. We hadden natuurlijk al gemerkt dat zij ook hun wedstrijden hadden gespeeld door ze allemaal te winnen en wij dus op 2 punten achterstand stonden. We moesten echt knokken om te kunnen winnen. We probeerden wat we konden maar het spel werd minder. Het einde naderde van ons team. Ik verloor mijn partij omdat ik niet in mijn spel kon komen. Peter was ook niet meer in staat om zijn status als winnaar van zijn vorige partijen te volbrengen. Kenneth kon zijn te maken 75 punten als 1ste speler afmaken. Daarna kwam zijn tegenstander met de na-beurt met een steeds meer lachend gezicht tegen zijn collega’s met een slotserie van 22 punten tot een remise. Jammer voor Kenneth maar door deze remise heeft “B.V.K. 1” geen enkele partij verloren. Zij hebben deze competitie van het Gewest echt als winnaar verdiend. In de slotfase werden zij dan ook door de wedstrijdleider als overwinnaars gefeliciteerd. Zij mogen als Gewest winnaar om het Nationale kampioenschap gaan strijden. De wedstijdleiding en de mensen die hierbij hebben geholpen hebben wij heel hartelijk bedankt voor de goede verzorging. Hopelijk kunnen wij het nog eens over doen. ?????

Teamleider N.H.D. 11.
Simon J. Neuvel